Wien, den 31. Oktober 1932

An die Direktion der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien 1

Die Blätter von Brahms, die im Zusatzband 2 S. 92 unter dem Titel „Sammlung interessanter Stellen aus großen Meistern” geführt sind, 3 möchte ich im 4. Band der Neuen musikalischen Theorien u. Phantasien „Der freie Satz” 4 zur Beleuchtung einer These verwenden. Ich bitte Sie mir die Verwendung im Bande zu gestatten oder die separate Publikation für den Fall, daß die Verwendung im Bande dessen Anschaffungspreis zu sehr erhöhen würde.

In Erwartung Ihrer gütigen Zusage


zeichne ich mit
vorzüglicher Hochachtung
[signed:] Dr Heinrich Schenker


III, Keilgasse 8.

© Transcription Martin Eybl, 2009


Vienna, October 31, 1932

To the Administration of the Society of the Friends of Music in Vienna 1

I should like to use the leaves by Brahms that are cited on p. 92 of the supplementary volume 2 under the title "Collection of interesting passages from great masters" 3 in volume 4 of my New Musical Theories and Fantasies, Der freie Satz 4 to illuminate a thesis [of mine]. I ask you to permit my use [of them] in the volume, or their separate publication in the event that their use in the volume would increase too greatly its purchase price.

In anticipation of your kind consent,


I remain
Yours most faithfully,
[signed:] Dr. Heinrich Schenker


[Vienna] III, Keilgasse 8

© Translation Ian Bent, 2009


Wien, den 31. Oktober 1932

An die Direktion der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien 1

Die Blätter von Brahms, die im Zusatzband 2 S. 92 unter dem Titel „Sammlung interessanter Stellen aus großen Meistern” geführt sind, 3 möchte ich im 4. Band der Neuen musikalischen Theorien u. Phantasien „Der freie Satz” 4 zur Beleuchtung einer These verwenden. Ich bitte Sie mir die Verwendung im Bande zu gestatten oder die separate Publikation für den Fall, daß die Verwendung im Bande dessen Anschaffungspreis zu sehr erhöhen würde.

In Erwartung Ihrer gütigen Zusage


zeichne ich mit
vorzüglicher Hochachtung
[signed:] Dr Heinrich Schenker


III, Keilgasse 8.

© Transcription Martin Eybl, 2009


Vienna, October 31, 1932

To the Administration of the Society of the Friends of Music in Vienna 1

I should like to use the leaves by Brahms that are cited on p. 92 of the supplementary volume 2 under the title "Collection of interesting passages from great masters" 3 in volume 4 of my New Musical Theories and Fantasies, Der freie Satz 4 to illuminate a thesis [of mine]. I ask you to permit my use [of them] in the volume, or their separate publication in the event that their use in the volume would increase too greatly its purchase price.

In anticipation of your kind consent,


I remain
Yours most faithfully,
[signed:] Dr. Heinrich Schenker


[Vienna] III, Keilgasse 8

© Translation Ian Bent, 2009

Footnotes

1 Writing of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 4/6, p. 3788, two days earlier, October 29, 1932: "Lie-Liechen schreibt nachts den Brief an Schmidt u. an die Ges. der M." ("At night, Lie-Liechen writes out the letter to Schmidt and [that] to the Gesellschaft der Musikfreunde."). The letter is in Jeanette's hand, with Schenker entering his signature and the address.

2 Presumably a supplementary volume to the Brahms collected edition.

3 The eleven manuscript leaves in question, bearing the title "Octaven u. Quinten u. A[nderes]", were preserved among Brahms's papers at the Gesellschaft der Musikfreunde; Hans Gál and Eusebius Mandyczewski, eds, J. Brahms: Sämtliche Werke (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1926–27).

4 Der freie Satz (Vienna: UE, 1935) was published as vol. III of Musikalische Theorien und Phantasien. The Brahms leaves were published separately by Universal Edition in 1933 ‒ Brahms's centennial year ‒ with elucidatory commentary by Schenker as Johannes Brahms: Oktaven und Quinten u.a. Aus dem Nachlass herausgegeben und erläutert, Eng. transl. Paul Mast, Music Forum 5 (1980), 1–196.