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OJ 5/44, [4] - Handwritten letter from Schenker to Arthur Waldeck, dated August 9, 1934
Erst vor kurzem hat Stich u. Druck des „freien Satzes“ begonnen, 2 er wird wegen der Schwierigkeiten des Notenstiches insbesondere mehrere Monate in Anspruch nehmen, doch empfehle ich Ihnen für Zwecke des Artikels, den Sie vorhaben, 3 inzwischen ein soeben ausgegebenes Buch von Dr Oswald Jonas : „das Wesen des musikalischen Kunstwerks, eine Einführung in die Lehre Heinrich Schenkers † “ im Verlag {2} Saturn † , Wien † (u. Leipzig). 4 Das Buch kann Ihnen beste Dienste leisten u. die nötigen Aufklärungen geben. Es ist 220 S. stark u. hat auch 240 gestochene Beispiele. © Transcription Ian Bent, 2007 |
It is only now that the typesetting and printing of Free Composition has begun, 2 and in particular because of the difficulty of engraving the musical examples, it will take a number of months. However, in the meanwhile, for purposes of the article you are planning to write, 3 I recommend a book that has just been published: Dr. Oswald Jonas , The Nature of the Musical Artwork: An Introduction to the Theory of Heinrich Schenker † , {2} (Vienna † and Leipzig: Saturn † Verlag). 4 The book will be quite serviceable to you, and will provide the necessary explanations. It is 220 pages in length, and also contains 240 musical examples. © Translation Robert Wason, 2007 |
Erst vor kurzem hat Stich u. Druck des „freien Satzes“ begonnen, 2 er wird wegen der Schwierigkeiten des Notenstiches insbesondere mehrere Monate in Anspruch nehmen, doch empfehle ich Ihnen für Zwecke des Artikels, den Sie vorhaben, 3 inzwischen ein soeben ausgegebenes Buch von Dr Oswald Jonas : „das Wesen des musikalischen Kunstwerks, eine Einführung in die Lehre Heinrich Schenkers † “ im Verlag {2} Saturn † , Wien † (u. Leipzig). 4 Das Buch kann Ihnen beste Dienste leisten u. die nötigen Aufklärungen geben. Es ist 220 S. stark u. hat auch 240 gestochene Beispiele. © Transcription Ian Bent, 2007 |
It is only now that the typesetting and printing of Free Composition has begun, 2 and in particular because of the difficulty of engraving the musical examples, it will take a number of months. However, in the meanwhile, for purposes of the article you are planning to write, 3 I recommend a book that has just been published: Dr. Oswald Jonas , The Nature of the Musical Artwork: An Introduction to the Theory of Heinrich Schenker † , {2} (Vienna † and Leipzig: Saturn † Verlag). 4 The book will be quite serviceable to you, and will provide the necessary explanations. It is 220 pages in length, and also contains 240 musical examples. © Translation Robert Wason, 2007 |
Footnotes1 Writing of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 4/7, p. 3933, August 9, 1934: "An Waldeck, New York (Br.): empfehle Jonas." ("To Waldeck, New York (letter): I recommend Jonas."). 2 This statement is presumably in response to the fourth paragraph of Waldeck's previous letter, OC 18/36, June 3, 1934. Schenker had written to Oswald Jonas on April 23, 1934: "Last Friday I entered the last music example, and thereby Free Composition is completed." (OJ 5/18, 41). 3 Schenker refers to the article that eventually appeared as: Arthur Waldeck and Nathan Broder, "Musical Synthesis as Expounded by Heinrich Schenker," Musical Mercury 2/4 (1935): 56–64 (reprinted in Theory and Practice 10/1–2 (1985): 53–73). 4 Oswald Jonas, Das Wesen des musikalischen Kunstwerks: Eine Einführung in die Lehre Heinrich Schenkers (Vienna and Leipzig: Saturn Verlag, 1934). The book had been released c. July 2, 1934 (OJ 12/6, [33], June 29, Jonas to Schenker). |
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Format† Double underlined |