OC 3/3: 1923/24 - Hans Weisse: lessons: 1923/24
Weisse:
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Zur Synthese überhaupt; Reger Variationen Satz u. Orchester in op. 81. — Ueber Stimmführungschichten. — Haydn Sinfonie Cmoll, 1. Satz Linie, Stimmführung bis zum 2. Gedanken. — Hugo Wolf : Goethe-Gedichte, Mignon; Frage: ob F- oder Gmoll? Antwort: mehr Fmoll, obschon nur im Akkord. — S. Bach: Cello -Sonate Suite Gdur, Courante: Linie. — Wie chromatische Schritte in Diatonie aufgelöst werden (4. XII.). — Haydn Sinfonie fortgesetzt; nochmals die Linie des 1. Teiles; in der Durchführung Brechung u. Höherlegung (für Weisse ein Erlebnis!). — Im engern über 3-4-3. — Bei Weisse vierhändig gespielt: 1 Schubert Streichquartett Dmoll, Amoll; zeige die Linie zu Schumann op. 15: „Steckenpferd,“ „Am Kamin“ (18. XII.). — Haydn Sonate Gmoll, Peters 1 No. 4: {12} Durchführung: b-c-d; Beleg für die Stimmführungschichten gezeigt, gebe den Zettel mit. — Zurück zur Haydn-Sinfonie: Andante — Thema; Urlinie — Intervalle — Ausführungs-Intervalle — vermiedene Oktaven. — 8. I. 24: Schumanns „Traumeswirren“: 2 Linie f-g-a, Stimmführungsbeleg, auch den Desdur-Teil gesprochen. Wagner : „Tristan u. Isolde“ Vorspiel u. Stelle in der Harmonielehre zitiert: ⇧ ⇧ — ist das aber ein Fismoll? [—] 22. I. 24 Haydn , Durchführung, mit Bleistift festgehalten. — — 5. II.: das selbe: ⇧ ⇧ 8-8 (vermieden). Chopin: Polonaise Adur, Mittelteil des Hauptteils in der Stunde aufgeschrieben.— — 19. II: Brahms Solo-Quartett Gdur, Schluß; Lösung: {13} ⇧ ⇧ Zur Appassionata Url.Tf. u. Klischees. — 18 [recte 4] . III: aus dem 4. Heft Tw. Em Bach Sonate Cdur; Frage; ob nicht am Anfang auch die Ą angenommen werden könnte? Bleibe bei der Ć . Stufen kommen aus der Auflockerung der Auskomponierung, Ueberführung vertikaler in horizontale Begebenheiten, z.B.: ⇧ ⇧ namentlich bei Schlüssen. — Ueber Durchgänge in konsonante Form gebracht; Durchgang nicht auskomponierbar, nur der Dreiklang ist auskomponierbar, s. Diktat. [—] 18. III: auch um Quinten zu vermeiden ⇧ . ⇧ Aus Bach Recitativ „Erbarm es Gott,“ — fehlgegangen, auch nicht geschrieben! — 1. IV. 3 Die Haus{14}aufgabe zur Choral-Fantasie u. Chopin Polonaise Cmoll. — 14 [recte 15] . IV: 4 E. Bach (Schenker) Adagio Dm; aus der Fdur-Sonate; in der Stunde Urlinie u. Prolongationen gesucht, dann Chopin Polonaise Cmoll ; beide Aufgaben misslungen. — 29. IV: Schicksalslied : ⇧ [—] ⇧ 14. V. 5 Aus Schubert Walzer Beleg für 3-4-3, Asdur Walzer: ⇧ ⇧ Aus dem Schicksalslied Cmoll-Stelle; Lösung: ⇧ [—] ⇧ 19 [recte 20] . V 6 Fortsetzung der Brahms'-Stelle — nimmt meine Notizen nachhause. — 3. VI: Ueber Artikulation im allgemeinen; aus der IX; {15} aus Haydns Sinfonie Gdur. — Ueber Schlüsse der Urlinie, über Brechungen im allgemeinen. — 17. VI. Chopin Prelude F moll : ⇧ . ⇧ Brahms-Händel-Variationen: 4. Variation. — © Transcription Robert Kosovsky, 2007 |
Weisse:
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Regarding synthesis in principle; Reger Variations, structure, orchestration in Op. 81. — Concerning voice-leading layers. — Haydn, Symphony in C minor, first movement line, voice-leading up to the second theme. — Hugo Wolf : Goethe Poems, "Mignon"; question: whether F or G minor? Answer: more F minor, albeit only in the chord. — J. S. Bach: Cello Sonata Suite in G major . Courante: line. How chromatic steps are assimilated into diatony (Dec 4). — Haydn Symphony continued; once again, the line of the first section; in the development section, arpeggiation and ascending register transfer (an exciting experience for Weisse!). 3‒4‒3 in closer detail. — Played four-hands at Weisse's apartment: 1 Schubert String Quartets in D minor [and] A minor; I show [him] the line for Schumann, Op. 15: "Hobbyhorse," "By the Fireside" (Dec 18). — Haydn, Sonata in G minor, Peters 1, No. 4 {12} development section: bę ‒c‒d; evidence for voice-leading layers shown, I give [him] the slip of paper to take away. — Back to the Haydn Symphony: Andante — theme; Urlinie — intervals ‒ intervals used in realization ‒ evaded [parallel] octaves. — Jan. 8, 1924: Schumann's "Dream's Confusions": 2 line f‒g‒a, evidence for voice-leading, also the Dę-major section spoken about. Wagner : Tristan and Isolde , Prelude and passage cited in the Harmonielehre : ⇧ ⇧ ‒ but is that Fě minor? [—] Jan. 22, 1924 Haydn , development section, captured in pencil. — Feb. 5: the same: ⇧ ⇧ 8‒8 (evaded). Chopin: Polonaise in A major, middle section of the main section written up in the lesson. — Feb 19: Brahms Solo Quartet in G major, closing section, solution: {13} ⇧ . ⇧ Regarding the "Appassionata" Urlinie graph and music examples. — March 18 [recte 4] : from the fourth issue of Der Tonwille C. P. E. Bach Sonata in C major; question: whether Ą, too, could not be assumed at the beginning? I stick with the Ć. Steps arise out of the clarification of the composing-out, transfer of vertical into horizontal events, e.g: ⇧ ⇧ especially at cadences. Concerning passing tones that become consonant; passing tones incapable of being composed out, only the triad can be composed out, see dictation. [—] March 18: also in order to avoid fifths ⇧ . ⇧ From Bach's recitative "Erbarm es Gott," — goes wrong, not even written out! — April 1: 3 The home {14} assignment on the Choral Fantasy and Chopin Polonaise in C minor. — April 14 [recte 15] : 4 C. P. E. Bach (Schenker) Adagio in D minor; from the F-major Sonata; during the lesson, Urlinie and prolongations sought, then Chopin Polonaise in C minor ; both exercises abortive. — April 29: Song of Destiny : ⇧ [—] ⇧ May 14: 5 From Schubert Waltz evidence for 3‒4‒3, Aę Waltz: ⇧ ⇧ From the Song of Destiny , C-minor passage: solution: ⇧ [—] ⇧ May 19 [recte 20] : 6 Continuation of the Brahms passage ‒ takes my notes home with him. — June 3: Concerning articulation in general; from the Ninth Symphony; {15} from Haydn's Symphony in G major. ‒ Concerning endings of the Urlinie, concerning arpeggiations in general. — June 17: Chopin Prelude in F minor : ⇧ . ⇧ Brahms, Handel Variations: Variation IV. — © Translation Ian Bent, 2012 |
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Zur Synthese überhaupt; Reger Variationen Satz u. Orchester in op. 81. — Ueber Stimmführungschichten. — Haydn Sinfonie Cmoll, 1. Satz Linie, Stimmführung bis zum 2. Gedanken. — Hugo Wolf : Goethe-Gedichte, Mignon; Frage: ob F- oder Gmoll? Antwort: mehr Fmoll, obschon nur im Akkord. — S. Bach: Cello -Sonate Suite Gdur, Courante: Linie. — Wie chromatische Schritte in Diatonie aufgelöst werden (4. XII.). — Haydn Sinfonie fortgesetzt; nochmals die Linie des 1. Teiles; in der Durchführung Brechung u. Höherlegung (für Weisse ein Erlebnis!). — Im engern über 3-4-3. — Bei Weisse vierhändig gespielt: 1 Schubert Streichquartett Dmoll, Amoll; zeige die Linie zu Schumann op. 15: „Steckenpferd,“ „Am Kamin“ (18. XII.). — Haydn Sonate Gmoll, Peters 1 No. 4: {12} Durchführung: b-c-d; Beleg für die Stimmführungschichten gezeigt, gebe den Zettel mit. — Zurück zur Haydn-Sinfonie: Andante — Thema; Urlinie — Intervalle — Ausführungs-Intervalle — vermiedene Oktaven. — 8. I. 24: Schumanns „Traumeswirren“: 2 Linie f-g-a, Stimmführungsbeleg, auch den Desdur-Teil gesprochen. Wagner : „Tristan u. Isolde“ Vorspiel u. Stelle in der Harmonielehre zitiert: ⇧ ⇧ — ist das aber ein Fismoll? [—] 22. I. 24 Haydn , Durchführung, mit Bleistift festgehalten. — — 5. II.: das selbe: ⇧ ⇧ 8-8 (vermieden). Chopin: Polonaise Adur, Mittelteil des Hauptteils in der Stunde aufgeschrieben.— — 19. II: Brahms Solo-Quartett Gdur, Schluß; Lösung: {13} ⇧ ⇧ Zur Appassionata Url.Tf. u. Klischees. — 18 [recte 4] . III: aus dem 4. Heft Tw. Em Bach Sonate Cdur; Frage; ob nicht am Anfang auch die Ą angenommen werden könnte? Bleibe bei der Ć . Stufen kommen aus der Auflockerung der Auskomponierung, Ueberführung vertikaler in horizontale Begebenheiten, z.B.: ⇧ ⇧ namentlich bei Schlüssen. — Ueber Durchgänge in konsonante Form gebracht; Durchgang nicht auskomponierbar, nur der Dreiklang ist auskomponierbar, s. Diktat. [—] 18. III: auch um Quinten zu vermeiden ⇧ . ⇧ Aus Bach Recitativ „Erbarm es Gott,“ — fehlgegangen, auch nicht geschrieben! — 1. IV. 3 Die Haus{14}aufgabe zur Choral-Fantasie u. Chopin Polonaise Cmoll. — 14 [recte 15] . IV: 4 E. Bach (Schenker) Adagio Dm; aus der Fdur-Sonate; in der Stunde Urlinie u. Prolongationen gesucht, dann Chopin Polonaise Cmoll ; beide Aufgaben misslungen. — 29. IV: Schicksalslied : ⇧ [—] ⇧ 14. V. 5 Aus Schubert Walzer Beleg für 3-4-3, Asdur Walzer: ⇧ ⇧ Aus dem Schicksalslied Cmoll-Stelle; Lösung: ⇧ [—] ⇧ 19 [recte 20] . V 6 Fortsetzung der Brahms'-Stelle — nimmt meine Notizen nachhause. — 3. VI: Ueber Artikulation im allgemeinen; aus der IX; {15} aus Haydns Sinfonie Gdur. — Ueber Schlüsse der Urlinie, über Brechungen im allgemeinen. — 17. VI. Chopin Prelude F moll : ⇧ . ⇧ Brahms-Händel-Variationen: 4. Variation. — © Transcription Robert Kosovsky, 2007 |
Weisse:
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Regarding synthesis in principle; Reger Variations, structure, orchestration in Op. 81. — Concerning voice-leading layers. — Haydn, Symphony in C minor, first movement line, voice-leading up to the second theme. — Hugo Wolf : Goethe Poems, "Mignon"; question: whether F or G minor? Answer: more F minor, albeit only in the chord. — J. S. Bach: Cello Sonata Suite in G major . Courante: line. How chromatic steps are assimilated into diatony (Dec 4). — Haydn Symphony continued; once again, the line of the first section; in the development section, arpeggiation and ascending register transfer (an exciting experience for Weisse!). 3‒4‒3 in closer detail. — Played four-hands at Weisse's apartment: 1 Schubert String Quartets in D minor [and] A minor; I show [him] the line for Schumann, Op. 15: "Hobbyhorse," "By the Fireside" (Dec 18). — Haydn, Sonata in G minor, Peters 1, No. 4 {12} development section: bę ‒c‒d; evidence for voice-leading layers shown, I give [him] the slip of paper to take away. — Back to the Haydn Symphony: Andante — theme; Urlinie — intervals ‒ intervals used in realization ‒ evaded [parallel] octaves. — Jan. 8, 1924: Schumann's "Dream's Confusions": 2 line f‒g‒a, evidence for voice-leading, also the Dę-major section spoken about. Wagner : Tristan and Isolde , Prelude and passage cited in the Harmonielehre : ⇧ ⇧ ‒ but is that Fě minor? [—] Jan. 22, 1924 Haydn , development section, captured in pencil. — Feb. 5: the same: ⇧ ⇧ 8‒8 (evaded). Chopin: Polonaise in A major, middle section of the main section written up in the lesson. — Feb 19: Brahms Solo Quartet in G major, closing section, solution: {13} ⇧ . ⇧ Regarding the "Appassionata" Urlinie graph and music examples. — March 18 [recte 4] : from the fourth issue of Der Tonwille C. P. E. Bach Sonata in C major; question: whether Ą, too, could not be assumed at the beginning? I stick with the Ć. Steps arise out of the clarification of the composing-out, transfer of vertical into horizontal events, e.g: ⇧ ⇧ especially at cadences. Concerning passing tones that become consonant; passing tones incapable of being composed out, only the triad can be composed out, see dictation. [—] March 18: also in order to avoid fifths ⇧ . ⇧ From Bach's recitative "Erbarm es Gott," — goes wrong, not even written out! — April 1: 3 The home {14} assignment on the Choral Fantasy and Chopin Polonaise in C minor. — April 14 [recte 15] : 4 C. P. E. Bach (Schenker) Adagio in D minor; from the F-major Sonata; during the lesson, Urlinie and prolongations sought, then Chopin Polonaise in C minor ; both exercises abortive. — April 29: Song of Destiny : ⇧ [—] ⇧ May 14: 5 From Schubert Waltz evidence for 3‒4‒3, Aę Waltz: ⇧ ⇧ From the Song of Destiny , C-minor passage: solution: ⇧ [—] ⇧ May 19 [recte 20] : 6 Continuation of the Brahms passage ‒ takes my notes home with him. — June 3: Concerning articulation in general; from the Ninth Symphony; {15} from Haydn's Symphony in G major. ‒ Concerning endings of the Urlinie, concerning arpeggiations in general. — June 17: Chopin Prelude in F minor : ⇧ . ⇧ Brahms, Handel Variations: Variation IV. — © Translation Ian Bent, 2012 |
Footnotes1 This event took place on December 8, i.e. not as part of a formal lesson; the visit included Jeanette and its purpose was for Heinrich and Jeanette to see Weisse's new apartment: cf. diary OC 3/6, p. 2604. 2 "Traumeswirren" is No. 7 of Schumann's Fantasiestücke, Op. 12. 3 Cf. Schenker's diary, April 1: "Weisse mit Veilchen (zahlt aber nicht); geht im Recitativ fehl; bemerkt nach Schluss der Stunde zu Lie-Liechen: heute wars besonders schön." ("Weisse with violets (but does not pay); goes astray in the recitative; remarks after the end of the lesson to Lie-Liechen: today it was particularly nice."). 4 Cf. Schenker's diary, April 15: "Weisse bringt wieder ein neues Stück: Em. Bach, Sonate Fdur, daraus das Adagio u. die Polonaise Cmoll." ("Weisse brings another new piece: C. P. E. Bach, Sonata in F major, the Adagio from it, and the Polonaise in C minor."). 5 Weisse's lessons were on Tuesdays (two-weekly), and May 14 was a Wednesday. Cf Schenker's diary, May 6: "Weisse fehlt (durch Mißverständnis)." ("Weisse does not turn up (on account of misunderstanding)."); May 14: "Weisse (statt vorigen Dienstag): „... ich will ja die Stimmführung niederschreiben, aber ich kann es wirklich noch nicht; ich weiß nicht – bin ich feig, oder ist ein Anderes im Spiel, ich martere mich, ja sogar den Unterricht aufzugeben erwog ich!“ Nun legt er eine Stelle aus Brahms’ Schicksalslied vor, letzte Strophe Cmoll; – es gelingt mir in der einen Stunde, alle Schwierigkeiten restlos zu lösen. Weisse ist sichtlich ergriffen, von der Kunst Brahms’ sowohl, wie von meiner Lösung. Bedankt sich mehrmals: wunderschön." ("Weisse (instead of last Tuesday): "... I want to write down the voice-leading of course, but I really cannot do it yet; I don't know – am I cowardly, or is something else going on, I'm tormenting myself, yes, I even considered giving up my teaching!" Then he puts forward a passage from Brahms’s Song of Destiny, last verse, C minor; – in this one single hour I manage to solve all his difficulties. Weisse is visibly moved, both by Brahms’s art and by my solution. Thanks me repeatedly: wonderful."). 6 Cf. Schenker's diary, May 20: "Weisse setzt das Schicksalslied fort." ("Weisse continues with the Song of Destiny."). |
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Format† Double underlined |